Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på vanliga frågor om hur det fungerar hos oss på Kungsholmsdoktorn.
För att boka tid ber vi dig i första hand att ta direktkontakt med den vårdgivare du vill träffa, husläkare eller distriktssköterska. Du kan ringa eller boka direkt på internet via www.1177.se
Du måste meddela ev förhinder senast 24 timmar innan besöket för att slipa avgift för uteblivet besök (400 kr från 2020-09-01).
Videobesök på mobiltelefon eller läsplatta bokas via appen KURA. Mobilt BankID krävs för att skapa konto och logga in. Du blir uppringd av oss vid besöket, du behöver alltså inte vara inloggad. Videobesök kostar som ett vanligt besök (du får en räkning), frikort gäller som vanligt.
Vår drop-in mottagning till husläkarna varje vardag kl 10-11 är i första hand tänkt för akuta besvär och innebär kortare besök. Du får träffa den husläkare du är listad på.
Det finns även digital drop in via KURA appen som är öppen 10-11, välj då ”Drop-in” så kommer du att bli kontaktad av din doktor när det är din tur, du behöver alltså inte vara inloggad. Videobesök kostar som ett vanligt besök (du får en räkning), frikort gäller som vanligt.
Har du många frågor och funderingar är det bättre att boka en tid.
Se Välj husläkare
I Sverige finns en gräns för hur mycket du behöver betala för vård under ett år. Detta högkostnadsskydd innebär att du betalar högst 1150 kronor för öppenvård (t ex på vårdcentral) och 2300 kronor för läkemedel under en period på 12 månader. Därefter får du ett frikort som gäller i alla landets regioner och landsting. Frikort hanteras numera elektroniskt i Stockholm. För att se hur långt du har kvar till frikort eller för att beställa ett fysiskt kort kan du logga in på högkostnadsskydd.se
Kampanj med kostnadsfri vaccination för alla som är 65 år och äldre samt riskgrupper pågår till och med den 28 februari 2021. Du är välkommen på Drop in till sköterska, eller boka en tid.
För mer information om influensa vaccination klicka här!
Vi har öppet för provtagning på våra listade patienter alla vardagar 8.00-11.00. Anmäl dig i receptionen.
Ska du vara fastande vid provtagningen gäller 12 timmar med endast vatten. Te och kaffe utan mjölk och socker går också bra.
OBS! Vi tar endast prover som ordinerats av våra egna läkare.
På Kungsholmsdoktorn använder vi patientdatajournalsystemet Take Care. En av systemets mer betydelsefulla funktioner är möjligheten till sammanhållen journalföring. Detta innebär att vårdgivare – med patientens samtycke – kan ta del av annan vårdgivares journalhandlingar. Detta ökar patientsäkerheten genom att behörig personal kan få tillgång till en patients behandlingshistorik inklusive läkemedelsordinationer och annan viktig medicinsk information.
På 1177.se kan du läsa mer om regler och rättigheter kring sammanhållen journalföring.
Om du inte är nöjd med din vård hos oss vill vi gärna veta det. Tala i första hand med din vårdgivare och i andra hand med vår verksamhetschef. Se kontaktuppgifter under Medarbetare. På www.1177.se kan du läsa om flera sätt att lämna synpunkter eller klaga och om hur du som patient kan få stöd av bl.a. patientnämnden
Vardagar kl 13-14 är du välkommen utan tidsbokning för enklare såromläggningar, borttagande av stygn, blodtrycksmätning m.m.
Vi kan hjälpa till med de vanligaste vaccinationerna som TBE för vuxna och barn samt basala resevaccinationer. Tillgängliga vaccin och prislista.
Vi vaccinerar för säsongsinfluensa enligt vårdvalet.
För information om vaccination ang covid-19, se NYHETER.
Säkraste sättet att förnya recept är via 1177.se. Receptförnyelse sker inom 3 arbetsdagar.
Det går också bra att ringa till din husläkare.
Vaccineringen genomförs successivt utifrån vaccintillgång och medicinsk prioritering enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Vaccinationen är kostnadsfri för alla grupper. Det går i nuläget inte att boka tid eller att ställa sig i någon kö för vaccinering.
Se aktuell lokal information på sida för NYHETER.
Se riktlinjer från 1177 här.